zondag, juni 11, 2006

Het montezumae monteazuma kreeftje.









Het montezumae motezumae kreeftje






Hun Latijnse naam is Cambarelus montezumae montezumae dit kreeftje is ongeveer 5 cm groot.
Dit kreeftje komt uit de familie kleinere zoetwater kreeftjes waar ook zijn oranje broer Cambarelus patzeuarense in zit.
Het oranje kreeftje is de laatste jaren erg in opkomst helaas wordt zijn bruine broer daar door erg vergeten.
Het Montazumae kreeftje leeft al ruim acht jaar in mijn aquarium`s en voelt zich hier ook thuis.

Dit is de reden dat ik hier eens een stukje over wilde gaan schrijven.
Een jaar of acht geleden werd ik door een vriend Cees Baardmans besmet met dit mooie Montazumea kreeftje.
Hij leerde mij hier ook mee kweken hij was acht jaar geleden nog heel erg schaars.
Helaas is Cees veel te vroeg van ons heen gegaan.
Ik had nog zoveel van deze man kunnen leren dit is de reden van deze site.
Stel dat ik er misschien op een dag meer mocht zijn toch niet alle kweek ervaringen verloren hoeven te gaan.
Ik ben Cees overigens ooit tegen het lijf gelopen op een maiting van Poecilia ( levend barende vereniging Nederland).
Op dit symposium kwamen verschillende mensen die allerlei levendbarende vissen uit midden en zuid Amerika in hun aquarium`s hielden.
Hier was ook naar mijn menig de beste aquarium fotograaf van Nederland Yuan Carlos bekend onder andere van het aquarium blad.
Deze mijnheer was erg geïnteresseerd in kreeften en garnaalachtige meestal afkomstig uit het zoetwater.
Acht jaar geleden wist men eigenlijk nog weinig over garnalen en kreeften afkomstig uit het zoete water.
Nu is dit echt een hype geworden door vooral het Kreeften en Garnalen forum van Daniel en Miranda uit Woerden.
Yaun Carlos was een van de eerste die verschillende kreeften en garnalen naar Nederland gehaald heeft.
Veel van deze kreeften en garnalen kwamen vaak bij mijn leermeester terecht Cees Baardmans.
Hij heeft mij veel van deze kreeften en garnalen leren kweken.
Nadat hij ze mij heeft leren kweken kwamen deze mooie en gezellige kreeftjes ook vaak in mijn aquarium`s terecht.
Dit was voor echt een lust voor het oog echt iets waar ik trots op de dag van vandaag trots op ben.
De kreeftjes en garnalen bleven van mijn vissen af en ook mijn planten lieten ze met rust.
Ze ruimde mijn voer op en ook mijn dode vissen die ik van tijd tot tijd had.
Ze lieten al mijn planten met rust behalve java mos dit vinden de kreeftjes erg lekker en dat kan ik mij voorstellen ook ( het is net Sla voor mensen).

Geslachts verschil bij dit kreeftje. Foto onder zijn broertje de C.J.P kreeftje

Bij sommige kreeften soorten komt twee slachtigheid voor, dat betekent dat ze zowel man en vrouw kunnen zijn.
Een voorbeeld is de Marmer kreeft.

Bij de groep Cambarellus zit er wel degelijk verschil tussen man en vrouw.
Als je dit kreeftje omdraaid heeft het mannetje een omgedraaide V boven zijn staart.
Dit ontbreekt echter bij het vrouwtje
hier zit geen v maar hier ontbreekt dit.
De vrouwtjes zijn veel bruiner van kleur en de mannetjes zijn veel transparanter.
Ook zijn de vrouwtjes van boven af gezien veel breder dan het mannetje.
Verder komt het mannetje eerder agresief naar je toe en duikt het vrouwtje juist voor je weg.


Voortplanting van het montazumae montazumae kreeftje.

De kreeftjes hebben echt een sexuele manier om zich voortplanten.
Het mannetje grijpt het vrouwtje letterlijk en houdt haar stevig tegen zich aan.
Zo dat ze met hun geslachts delen tegen elkaar verstrengeld zitten.
Dit duurt soms wel uren voor het mannetje haar weer los laat.
Na enkele dagen heeft het vrouwtje eieren onder het lichaam zitten die na enkele weken van veel waaieren groot zijn geworden.
Dit waaieren van haar onderlichaam doet ze om veel zuurstof te geven aan haar jongen.
De jongen vragen erg veel zuurstof dit doet ze door middel van het te laten waaieren onder het lichaam.
Na enkele weken laten de jongen haar lichaam los en zijn meteen zelfstandig.
Dit zijn hele kleine kreeftjes die je bijna niet ziet kruipen zo klein zijn de kreeftjes.
Deze zijn transparant van kleur net als het mannetje en ze zijn meteen zelfstandig.
Vaak zet ik het vrouwtje appart zodat ze met rust worden gelaten.
Hier kan ze rustig haar eieren laten wapperen tot dat het kleine kreeftjes zijn.
Meestal heeft ze 30 tot 50 eieren onder zich hangen die na enkele weken uit komen.
Daarna haal ik het vrouwtje hier van weg en zet ik haar weer bij het mannetje.
In het kleine bakje doe ik java mos of een andere zachte plant zodat de jongen ervan kunnen eten.
Dagelijks ververs ik water let er wel op dat u uw jongen niet weg gooit.
Deze jongen groeien in het begin heel langzaam maar op oudere leeftijd groeien ze erg snel.
Als ze ongeveer een cm groot zijn verdeel ik ze over meerdere aquarium`s zo dat ze elkaar niet als voedsel aan gaan zien.


Het voedsel. foto hier onder zijn broer het C.J.P. kreeftje.

Het zijn echte alles eters en ruimen al het overtolige voer voor u op.
Ook geef ik ze spirulina tabletten en verschillend groen voedsel zoals bv spruitjes.
Ze lusten ook heel graag gekookte wortelen ook lusten ze erg graag een geblancheerd(net aan de kook gebracht). blaadje sla of bv dop erwt.
Verder zijn ze verzot op muggen larven en ander kleine insekten.
Wat wel heel belangrijk is dat je het water vaak ververst het is beter voor de groei en ze moeten in zeer zuurstof rijk water zwemmen anders sterven ze massaal.
Bij mij ging dat nog wel eens mis en stierven massaal erg veel kreeftjes.
En voor de rest laat ze hun gang maar gaan ze doen het eigenlijk altijd erg goed.


Het buiten kweken.

Zoals u het van mij inmiddels wel gewend ben kweek ik zomers
graag buiten.
Dit vooral doordat ik in een flat op de bovenste verdieping woon en het zomers gewoon veel te heet is.
Ik zelf heb deze kreeften vele malen zomers buiten gehouden en dat is mij zeer goed bevallen.
Om ze buiten te kunnen houden of te kunnen kweken gebruik ik een zwarte cement ook wel speciekuip genaamd.
Bij iedere doe het zelf zaak bijna wel te koop.
Tegenwoordig worden ze ook te koop aangeboden in een rechthoekige vorm.( dit is veel gemakkelijker om meerdere hier van tegen elkaar te plaatsen).
Deze bakken graaf ik iets in zo dat het niet te heet kan worden in het water.
Het beste is om ze wel wat beschut neer te zetten anders kan de temperatuur te hoog op lopen.
Ik maak net onder het oppervlak wat kleine gaatjes waar door het over tolige water kan weg lopen.
Over al mijn bakken doe ik horen gaas (anti muggen gordijn) bijna overal wel verkrijgbaar hierdoor kunnen er geen bladderen enz in mijn bakken vallen.
Op de bodem doe ik wat rivier zand en als planten waterpest dit is in iedere sloot wel te vinden.
Meestal begin ik rond eind maart met de voorbereidingen en zorg ervoor dat er vers water in de bakken komt en het water langzaam er gechikt voor is.
Iedere week haal ik er dan wel twee emmers water uit en vul dit dan bij anders krijg je misschien zuur water.
Meestal zo rond eind mei gaan de kreeftjes in de bakken.
Verder laat ik de regen en de natuur verder hun gang en het voedsel komt er van zelf door bv muggen enz.
Wel geef ik ze twee keer in de week wat extra voedsel zo dat ze geen honger hoeven te krijgen.
Ongeveer eind September haal ik de kreeftjes weer binnen en je weet niet wat je ziet.
Zulke mooie stevige gezonde kreeftjes net of ze zo uit de natuur vandaan gehaald zijn.
Deze kreeften zijn echt gezond en vitaal om verder mee te gaan kweken en het is een plaatje om het kreeftje te zien.


Hopelijk heb ik ïnteresse bij u opgewekt om eens dit mooie kreeftje te gaan houden.
Verder wens ik u heel veel succes met het houden of kweken van dit mooie kreeftje.

Een extra tip:
Ik doe van tijd tot tijd wat koud water bij mijn kreeftjes dan gaat de paring vaak veel gemakkelijker.

De voordelen op een rijtje:

Het zijn gemakkelijke kostganger.
Ze blijven van u mooie planten af als u ze genoeg voert.
Ze planten zich gemakkelijk voort.
Het is een lust voor het oog.
En ze zijn zomers goed buiten te houden.

Mijn droogvoer koop ik bij:
Vivani fischfood droogvoer voor redelijke prijzen kijkt u eens op inter net.
En het wordt bij u thuis aan geleverd.


En eventueel voor levendvoer neem eens contakt op met Ben.
alles op het gebied van levend of diepgevroren aquariumvoer. Alles is supervers en tegen zeer redelijke prijzen. Interesse? Stuur even een mailtje naar benwannet@hotmail.com of bel 0651521040.

Dit stukje draag ik op aan mijn veel te vroeg overleden vriend Cees Baardmans.

1 opmerking:

Unknown zei

Hey,

ik heb jouw blog gelezen, ik vind het heel interessant en zou misschien binnenkort wel een paar in mijn aquariums willen plaatsen. Enkel heb ik een vraag over jou spirulina tabletten... Als ik die opzoek, staat er dat het voor de mens is bedoeld... geeft u die of zijn het nog andere soorten dat u aan de kreeften geeft? Gebaseerd op algen... in de Hema te verkrijgen... (?)

Hierbij wil ik ook nog toevoegen: Mijn innige deelneming.

Mvg,
Sandra Tr.