dinsdag, maart 06, 2007

Het buiten houden en kweken van aquarium vissen


Op deze manier heeft Jan Klungers het.

Hoe het begon:
Ik woon in een flat op de bovenste etage, hier wil het zomers nog wel
eens heel erg warm worden.
Soms is het zelfs zo warm, gedurende langer tijd,dat het zelfs soms boven
de 30 graden celsius uit komt.
In 2004 was het zelfs zo warm dat meer dan de helft van mijn zeldzame
levendbarende vissen verloren ging.
Iedere dag probeerde ik mijn aquariums te koelen met koud water dit hielp
maar gedeeltelijk.
Ik lees heel erg veel dus kreeg ik een stuk, vertaald in het Nederlands, uit het
voormalig oostblok Hier stond een stuk over het buiten houden van vissen.
Gelukkig was ik niet de enige die dit probleem had en ik kwam via Poecilia
in aanraking met Jan Klungers.


Zo ziet een bak erbij mij uit zomers.

Jan Klungers was ook al een tijdje bezig met het zomers buiten houden, en kweken
van verschillende vissen.
Jan vertelde mij dat hij de vissen kweekt in een cementkuip die te koop is
in iedere goede bouwmarkt.
Zo gezegd zo gedaan, en ik ben toen naar een hele grote bouwmarkt gegaan in Zaandam.
Eenmaal in deze bouwmarkt, was er een zeer grote keuze in cement kuipen.
Ze waren er rond,ovaal een ook rechthoekig, ik viel meteen voor de rechthoekige vorm.
Deze vorm is gemakkelijk naast elkaar te plaatsen en hier kun je vrij gemakkelijk een
houten schot tussen plaatsen, zodat de vissen niet van de ene bak in de andere bak over
kunnen springen.



De bekisting zonder water en horen of antimuggen doek.

Er zijn verschillende maten in de handel, zelf werk ik het lekkerste met een 90 liter cement-
Kuip, maar hoe groter hoe beter zo gezegd.
Eenmaal thuis gekomen te zijn met de specie kuipen ben ik gaan bedenken hoe en waar
ik ze het beste kon plaatsen.
Gelukkig had mijn vriend Ad Disseldorp een geschikte plaats in een afgelegen hoekje,
onder diversen bomen, waar het niet al te heet kon worden.
Ad en ik bedachten ons geen moment en groeven de cement specie kuipen in op de des-betreffende plaats.
Tot net onder de rand groeven wij hem uiteindelijk in, dit om hem zo koel mogelijk te houden natuurlijk.
Ook boorden wij wat kleine gaatjes, net onder de boven kant, waar wel het te veel aan water door weg kon lopen, maar niet de vissen of de jongen er door konden verdwijnen .
Op de bodem van de cement specie kuip deden wij wat schoon gemaakt rivierzand.
Als er vissen over een donkere bodem zwemmen zie je nooit de vissen zwemmen, boven rivierzand zie je ze in ieder geval veel beter.
Toen dat geregeld was, deden wij er schoon kraan water in, hiermee begonnen wij begin April, zodat het water goed kon rijpen, en het kon vermengen met regen water.
Begin Mei heb ik diversen sloten af gezocht naar waterplanten en vond er waterpest, diverse drijvende waterlelies en wat andere “zuurstof” planten.

Zo ziet een van mijn bakken er van binnen uit met water en zuurstofwaterplant.
Dit was natuurlijk geen enkel probleem in de sloten of slootjes van het mooie Broek in Waterland, klein dorpje net iets boven Amsterdam met op iedere hoek een andere sloot, met zuurstofrijk water.
Voordat ik de planten erin doe spoel ik ze eerst natuurlijk eerst goed schoon, zodat er geen ongenode gasten in de bakken terecht kunnen komen, zoals bv palanaria enz.
Tussen de bakken hebben wij platen gemaakt, zodat de vissen niet van de ene naar de andere bak, over kunnen springen.
Veel soorten vissen uit het zelfde genus springen heel erg graag over, en kruisen met elkaar, dit is iets wat je nou net niet wil.


De bekisting die Ad en ik erover heen gemaakt hebben.

Verder hebben wij er een soort bekisting overheen gebouwd, zodat de boven kant afgesloten kan worden, maar er toch voldoende ruimte over blijft, zodat een mooi zicht op de bakken is.
Tussen iedere bak een schot zodat alles zeer netjes aansluit op elkaar, en je een mooi geheel krijgt, het oog moet ten slotte ook wat.
Op deze boven kant hebben wij antimuggen gaas vast gemaakt zodat er geen vuil of bladeren in kunnen vallen, waardoor het water eventueel kan gaan verzuren.


Een rijtje bakken op het oude systeem zo sprongen de vissen over van bak naar bak.
In de bakken hebben wij een systeem geplaatst waar je zuurstof via een luchtpompje doorheen kan laten gaan, zodat je er een bruissteentje aan kan koppelen.
(dit hoeft niet perse maar als het echt erg heet wordt, is dat beter).

Waneer de vissen in de bakken.

Plaatje hoe het bij Jan Klungers is mooi he`.


Het beste is de bakken in begin April vol te laten lopen met water, zodat het de tijd krijgt om “aquarium” water te gaan worden.
Ook krijgt het de kans om zich te vermengen met regen water voor een natuurlijke algengroei.
Planten er begin Mei in doen, ongeveer eind Mei is de avond en nacht temperatuur het beste om de vissen erin te plaatsen.
Hangt ook van het jaar af, in ieder geval moet het water s`avonds hoger zijn dan 18 graden celsius.
Deze temperatuur is gemiddeld eind Mei, en kunt u uw vissen er, beetje bij beetje, in los laten, doe rustig aan.
Je weet nooit of er misschien iets mis is, het is daarom beter, eerst een paar visjes los te laten, en het uit te proberen.
Als na 2 dagen alles goed is gegaan, zou ik beginnen met meerdere vissen los te laten, zodat uiteindelijk de bakken bevolkt zijn.



Natuurlijk lukt het ook in een kleine vijver.


Voedsel :
Het beste is om uw vissen iedere twee dagen iets bij te voeren met wat droogvoer.
Omdat u de bakken al zeker twee maanden buiten heeft klaar gemaakt is er natuurlijk”voedsel in de bakken terecht gekomen.
Meestal rode muggenlarven,zwarte muggenlarven, kleine eendags vliegjes, enz.
Verder vooral voor de levendbarenden is er genoeg algengroei aanwezig, wat ze natuurlijk zeer op prijs stellen.
Je moest eens zien hoe lekker ze dit vinden, en welk een groot plezier uw vissen hier aan hebben.



Nogmaals het oude systeem zonder bekisting.

Uw vissen worden er in ieder geval erg gezond door het natuurlijke voedsel dat ze meestal niet in u aquarium vinden.

Welke vissen zijn geschikt.
Het beste is natuurlijk om dat zelf uit te gaan vinden.
Je weet tenslotte maar nooit hoe de vissen het bij u doen of gaan doen, hierbij denkend aan de plek temperatuur enz.
Dit zal bij iedereen toch anders zijn, afhankelijk van wat voor soort insekten erbij u voorkomen, en hoe is de algen groei bij u in uw bakken.
Ik kan u natuurlijk wel vertellen wat ik tot nu toe uitgeprobeerd heb, en wat bij mij echt aangeslagen is.



Appelslakken doen het erg goed buiten.

Nogmaals dit lukte bij mij, dit hoeft en wil bij u misschien niet lukken, dus het risico, wat echt de moeite waard is om het toch eens uit te gaan proberen, ligt bij u zelf.
Bij mij zijn de volgende vissen zeer goed gelukt diverse jaren achtereen, aan u dus de keuze om ook iets anders, dan het volgende lijstje, uit te gaan proberen.

Verschillende zwaarddragers uitgeprobeerd en met succes gelukt:
Xiphophorus cortezi.
Xiphophorus variatus.
Xiphophorus maculatus.(goed op de temperatuur letten)
Xiphophorus nigrensis.
Xiphophorus malinche.

Verschillende andere levendbarenden waaronder:
Heterandria formosa.



Girardinus metalicus.
Guppen(erg uit kijken met de avond en nacht temperatuur).



Girardinus metalicus zijn er uiter mate geschikt voor.

Verder verschillende Danio`s zoals bv:
Chinese danio`s.
Zebra danio`s.
Prachtbarbelen.
Andere barbeelachtigen, deze doen het uitermate goed in de buiten bakken.



Chinese danio`s doen het zeer goed buiten.





Geld zeer zeker ook voor ptachtbarbelen.

Andere aquarium bewoners:
Montazuma montazuma kreeftjes, erg veel jongen hierdoor gekregen.
Cambareles patzcuarenze orange.
Diversen kleine garnalen waar onder vuurgarnalen, die het heel erg goed deden.
Appelslakken, deze doen het echt buitengewoon goed in buitenbakken.



Voor kleine kreeftjes is het ook ideaal foto C.P.O kreeftje.


Verder pas één keer met succes gelukt:
Corydoras aeneus.
Diversen algeneters zoals:Ancisterus Dol.

Chiclides:
Alle Chiclides die niet uit het warmere water (dus geen Malawi chiclides) vandaan komen, dus niet warmtebehoevend, zijn kunnen hier goed tegen.



Poecilia Wingei erg geschikt maar kijk uit niet te koud.

Verder moet ikzelf nog het een en ander uitproberen, en misschien kunt u mij nog het een en ander vertellen na het aankomende jaar, alle informatie is natuurlijk altijd welkom.

Waneer gaan de vissen naar binnen:
Dit is een gewetens vraag, en hierop kan ik u verschillende antwoorden geven, maar dit hangt uiteraard van het vissensoort af.
De buiten temperatuur, het voedselaanbod enz. spelen hier natuurlijk ook een rol.
Zelf haal ik mijn vissen begin September binnen, maar soms, hangt van de temperatuur af, eind September.
Als u uw vissen binnen haalt zult u versteld staan hoe ontzettend mooi uw vissen zijn geworden.
Dit komt vooral door het natuurlijke proces, en het voedsel aanbod, bijv.dagelijks rode of zwarte muggen larven.
Meestal heb ik ’s zomers,niet zoveel jongen teruggevangen, maar na het weer terug plaatsen van uw vissen in het aquarium, krijgt u een geweldige babyboom of heel erg veel eieren.
Uiteindelijk is het echt de moeite waard om eens een keer uit te proberen, als het weer het toe laat natuurlijk.



Ook in zeer grote witte kuipen lukt het goed foto in de winter gemaakt.

Noot van de schrijver:
Bij mij ooit uit nood begonnen, maar doordat ik zoveel succes hier mee heb ondervonden,wil ik het u niet wil onthouden, vandaar dat ik dit stuk geschreven heb.
Verder zijn mijn vissen na de zomer veel mooier en sterker geworden.
Ook de kwaliteit van de vissen is vooruit gegaan, dus echt de moeite om het eens uit te proberen.
Verder bedank ik vooral Jan Klungers, die mij zeker in het begin, veel dingen geleerd heeft, wat buiten kweken betreft.
Ik hoop dat het u allen ook gaat lukken, het is het zeker waard om het eens een keer uit te proberen.
Niet geschoten is zeker mis, dat is een ding wat zeker is.
Veel succes aankomende zomer.

Geschreven en gefotografeerd door:

Leo van der Meer.



Een laatste foto gemaakt bij Jan Klungers.


Alles in dit stuk heb ik zelf geschreven en hier geen literatuur voor geraadpleegd.
Natuurlijk is alles wat u uitprobeert, met betrekking tot het buiten houden, en kweken,
van uw aquariumvissen, geheel voor eigen risico.
Maar het zal uw ogen openen, wat het buiten kweken, en houden, betreft.Heel erg veel succes hiermee.


Tip`:Kijk ook eens bij Jan Klungers op zijn site.

Vissen van de onderste plank
Over het houden en kweken van subtropische vissen.

1 opmerking:

Anoniem zei

ik zal het zeker opvolgen je raad