woensdag, april 18, 2007

Priapella intermedia.

Priapella intermedia.

Synoniem : Geen.


Eerste beschrijving : ALVAREZ.J.(1952): Cuantro especies neuvas
de peces dulcaecuicolas del suresto de Mexico
Cienca.vol.11,nos. 10-12,pp. 281-289.



Naamgeving : Priapella is van het Griekse woord Priapus afgeleid
wat mannelijk geslacht betekent.
intermedia is afgeleid uit het woord intermedius wat
tussenvorm betekent (middelste), hiermee wordt bedoeld
dat Priapella intermedia de middelste lengte heeft, uit de
groep priapella.


De vijf soorten binnen deze familie zijn:

Priapella intermedia (Alvarez,1952) :Deze soort heeft
de grootste verspreidings gebied namelijk 2000 km in de
bovenloop van het noordelijke deel van het Rio Coatzacoalcos
tot het Rio Papalopan stroomgebied Mexico.
Dit visje heeft een lengte van ongeveer mannen 4-5 cm en
Vrouwen 5-6,5 cm.

Priapella compresa Alvarez,1948 : Dit soort is alleen
bekend uit twee verschillende stromen van Rio Michol,
onderdeel van het Rio Grijalva stroomgebied in Chiapas
Mexico.
Dit visje heeft een lengte van ongeveer mannen 3,5-4,5 cm
vrouwen ongeveer 6-7 cm.



foto boven Priapella intermedia.

Priappella olmeca Meyer en Perez,1990.
Dit soort komt slechts voor in een aantal stroompjes uit de Los
Tuxtlas bergen in Venacruz Mexico.
Dit visje heeft een lengte van ongeveer 6 cm.
Foto boven,een koppeltje Priappela omega.

Priappela bonita (Meek,1904).
Dit soort is afkomstig uit de bovenloop van de Rio Tonto,onder-
deel van het Rio Papaloapan stroomgebied Mexico.
Nadat de soort is beschreven,zijn er nooit meer excemplaren
Van deze soort gevangen en er is dan ook nauwelijks iets over
bekend.

Priappela chamulae Schartl,Meyer&Wilde,2006.
Dit is het nieuwste soort dat onlangs beschreven is,dit soort
Wordt alleen aangetroffen in de boven stroom van Rio Tacotalpa
En de Rio Pichucalco in de staat Tabasco (Mexico).
Dit visje heeft een lengte van ongeveer 5 cm.

Verspreiding :

Priapella intermedia heeft een vrij groot verspreidings-
gebied namelijk bijna 2000 vierkante kilo meter in de
bovenloop van het noordelijke deel van het Rio Grijalva
stroomgebied in Chiapas.




foto’s van Puente Chino Luiz hier komt Priapella intermedia voor.



Grootte :Priappella intermedia heeft een gemiddelde lengte van het genus
Priappella, de mannen hebben een gemiddelde lengte van 4-5 cm
en de vrouwen hebben een lengte van ongeveer 6,5 cm.



foto boven Priapella intermedia man.



Priapella intermedia vrouw.


Het vermeerderen van Priapella intermedia.

Door Johan Ezeman

In dit artikel wil ik mij ervaringen met het houden en kweken van Priapella intermedia met u delen. Door schade en schande, ben ik er zo een beetje achter hoe dit het beste gaat.
Een belangrijk punt in Poecilia Nederland is het uitwisselen van ervaringen met het houden en kweken van levendbarende aquariumvissen. Ik heb mijn ervaringen met deze fraaie soort met enige hulp van Rob Starmans en Leo van der Meer op papier gezet en hoop dat ik op deze wijze ook anderen enthousiast kan krijgen om deze soort te houden en te kweken.



Eén van de eerste levendbarende vissen die ik via Poecilia Nederland kreeg, was Piapella intermedia. Ik kreeg deze zeldzame levendbarende via Ciska Sciarone, één van de eerste leden van Poecilia Nederland. Het vermeerderen van Priapella intermedia wilde mij in eerste instantie maar niet lukken. Wat ik ook probeerde het lukte mij niet. Totdat ik als wanhoopsdaad enkele vissen aan een beroepskweker uit leende. Met de gedachte, dat hij er misschien achter zou kunnen komen, wat voor fouten ik maakte. Mocht de kweek bij hem wel lukken, dan zou ik mogelijk wat vissen van hem terug kunnen krijgen. Na een tijdje belde de des betreffende kweker mij op om mij te vertellen hoe of hij het nu allemaal deed. Inmiddels was het namelijk bij hem wel gelukt, hij wilde zijn ervaringen graag met mij delen. Hij had ze in een aquarium van 100cm bij 40 cm bij 40 cm, zonder planten en dergelijke, gedaan. Het aquarium was wel voorzien van een filter en verlichting. Helaas was alles bij mij gestorven of brood mager geworden, maar als ik iets wil dan kan ik het totaal niet los laten, en moet en zal het ook bij mij laten gelukken. Ik had eerst mij aquariums weer totaal ontsmet, en ben toen naar een zeer goede aquariumzaak in Amsterdam gereden, hier verkochten ze ook Priapella intermedia. Hier kocht ik verschillende vissen om het opnieuw te gaan uit proberen. Gelukkig kregen ze zeer snel jongen en was zo blij en gelukkig als een klein kind. Na een tweede en zelfs een derde worp kon ik mijn geluk niet op. Maar doordat ik ruimte gebrek in mijn andere aquaria kreeg, deed ik er wat guppen bij. De Priapella’s hielden prompt op het zich vermeerderen. Dit raadsel hield mij ’s nachts uit mijn slaap. Ik bleef maar piekeren over wat er nu toch fout was gegaan, ze kregen van mij geregeld rode muggenlarven, tubifex en ander levend voer. Ook deed ik steeds een andere vrouw bij het mannetje zoals de al eerder genoemde kweker mij dat had geleerd. Hij had mij verteld dat hij na 2 à 3 worpen een vrouwtje met een ander vrouwtje om ruilde die nog niet geworpen had en bij hem ging het op deze manier erg goed. Waarom lukte het nu niet bij mij, en wel bij hem?



Ik werd gek van het feit dat ik er niet achter kon komen wat ik fout deed. Een aantal vissen had ik in een aquarium met een inhoud van 240 liter losgelaten, maar hier lukte het mij ook al niet. Maar ik verdomde het om het op te geven, ik ga net zo lang door tot dat het mij uiteindelijk zou gaan lukken. Dus begon weer van voor af aan maar nu precies zoals de des betreffende Kweker mij geleerd had. Geen planten in het aquarium, geen andere vissen alleen een filter die zo krachtig is dat ze flink tegen de stroom in moeten zwemmen, en wat zuurstof via een lucht pompje. Een kaal aquarium met een volwassen man en twee vrouwen. Verder gaf ik ze volop rode muggenlarven. Omdat de bodem niet vervuild mag worden deed ik er wat Aspidoras paueiradiatus in, deze eten alles wat de Priapella niet te pakken kunnen krijgen. Priapella soorten hebben hun bek naar boven staan en eten alles op wat op het water oppervlak blijft drijven of hier net onder zweeft. De jongen van Priapella`s blijven altijd bij het wateroppervlak zwemmen. Begin februari kwamen de eerste jongen ter wereld. Wat was ik trots. Eindelijk, na vele teleurstellingen, is het mij dan uiteindelijk toch gelukt. Het doorzetten van mij loonde, hierna kreeg ik weer een nestje jongen en ga zo maar door. Ook groeiden de andere jongen voorspoedig op, inmiddels heb ik wel wat watervorkjes in het aquarium gedaan, dit om de jongen iets van beschutting te geven. Veder geef ik de jongen wat infuusoren in de vorm van tropisch infuus En verder wat fijn stofvoer en van tijd tot tijd wat kleine Artemia. Nu is het afwachten tot de volgende worpen, uiteindelijk is er weer een soort binnen de vereniging gered.



Samenvattend:
Het beste is om Priapella intermedia in een speciaal aquarium zonder andere aquarium vissen te kweken. Op de bodem mogen wel wat bodembewoners worden om gehouden het te veel aan voedsel op te eten, maar verder een kaal aquarium. Een goed werkend filter met een zeer goede uitgaande stroming is wel vereist. Watervorkjes kunnen dienen om de jongen enige schuilplaatsen te bieden. Veel levendvoer, het liefst rode muggenlarven, is noodzakelijk om de kweekdieren in de juiste stemming te krijgen. De kleine jongen hebben fijn voedsel zoals artemia, droogvoer en tropische infuus nodig. Het beste resultaat wordt verkregen door een volwassen man met twee volwassen vrouwen te houden. Af en toe kan een vrouwtje worden vervangen door een andere. Hierdoor hebben de vrouwen af en toe een rustperiode. Als de jongen 2 à 3 cm groot kunnen ze het beste in een ander aquarium worden gehouden, waar ze uit kunnen groeien tot mooie Priapella intermedia.
Naar mijn beeld, stelt deze soort rust op prijs, en komt ze niet tot haar recht in een dichtbevolkt aquarium.
Ik wens iedereen veel succes met het houden en kweken van dit mooie maar ietwat moeilijk te houden en vermeerderen visje.



Literatuur: Tirion Uitgevers BV M.K. Meyer, L. Wischnath & W. Förster (1985): Lebendgebärende Zierfische. Arten der Welt – Melle: Mergus Verlag.Michael Kempkes & Frank Schäfer (1998): Lebengebärende der Weld – Mörfelden-Walldorf: A.C.S. (Aqualog)C. SchäferPoecillia nieuws van oktober 2006 blz.9 tot bladzide 15.
M.Schartl,M.K.Meyer&B.Wilde (2006)Description of Priapella chamulae sp.N.-a new poeciliid fisch from the upper rio Grijalva system,Tabasco,Mexico (Teleostei:Cyprinodontiformes:Poeciliidae).Zoologische Abhandlungen (55):59-67.
A.LBasolo (1995):Phylogenetic evidence for the role of a pre-existing bias in a sexual selection(259):307-311 A.L.Basolo (2002):Congruence between the sexes in pre-existing receiver responses.Behavioral Ecology (6):832-837 A.L Basolo&K.J Delaney (2001)Male biases for male characterics in females in priapella almecae and Xiphophorus helleri.Ethology (107):431-438.K.De Jong (1998):De fraaiste Priapella:priapella olmecae Meyer en Perez,1990.Poecilia nieuws (3)40-46
K.De Jong (2001):De Olmeken-blauwoog Priapella olmeca.Het Aquarium (5):146-149
D.Lambert (1996) The beutyful bleu-eyes. Poecilia nieuws (5)130-132


Geschreven door:
Johan Ezeman en Leo van der Meer.
Foto`s Leo van der Meer.

Met dank aan: Kees de Jong,Rob Starmans en



gastschrijver Johan Ezeman en natuurlijk aan
Het Aquariumhuis Jan van Galenstraat 159, 1056 BR Amsterdam
Voor al u aquarium artikelen tegen een redelijke prijs moet u hier
Toch eens aanwezig zijn.
Open dinsdag,woensdag,vrijdag en zaterdag.Telefoon nummer 020-6180036.

Geen opmerkingen: