woensdag, november 08, 2006

Corydoras aeneus

Corydoras aeneus.



Corydoras soorten komen vooral voor in Venezuela en meerdere midden Amerikaanse landen tot aan het zuiden aan toe.
De corydorassen groep bestaat uit vele verschillende soorten en onder soorten.
De groep waar de corydoras onder valt heet pantser meerval.
De familie groep is Callichthyidae maar dit is weer puur wetenschappelijk.


Foto boven:
Albino corydoras

Ook de corydoras soorten werden al gauw in aquarium`s gehouden.
Men wist hier ook al gauw mee te kweken, vooral soorten als aeneus,paleatus en enkele andere soorten.
Het grote voordeel van deze vissen is ,dat hij vrij gemakkelijk te houden is en in bijna ieder aquarium komt hij nu voor.
Voor de meeste houders van aquariums is het ook een vis met een goed doel!!
Namelijk een van zijn grote voordelen is dat hij de bodem afgraast naar vergeten en verloren voedsel.
Waardoor hij al gauw de naam stofzuiger mee kreeg, en menig aquarium bespaart heeft van ziektes door rotting en verzuring."
Kort gezegd de meeste soorten zijn makkelijke kostgangers.



De zwarte variant van corydoras aeneus.
Zie foto rechts-



Corydoras aeneus is bijna de meest voorkomende corydoras soort dit samen met de Paleatus.
Dit komt vooral door zijn makkelijke manier van kweken, en hij kan tegen veel verschillende temperaturen.
Verder is hij bestand tegen de meeste water waardes (Kh,PH en Gh).
Zelf heb ik deze corydoras al vanaf mijn kinder jaren en hij bevalt tot nu toe erg goed.
Dit vooral dat hij het overtolige voer op eet, en mij voor vele ziektes bespaart heeft.
Verder kunnen ze erg goed onder vele verschillende zeldzame levendbarende gehouden worden.

Foto links:
Albino Corydoras aeneus.


Dit is mij passie vanaf mijn kinder jaren.


Doordat ze nogal over de bodem stofzuigeren, is het belangrijk om niet te grof grind of andere bodem bedekking te gebruiken.
Dit natuurlijk om wondjes van u vissen proberen te vermijden, vooral grove steentjes zijn vaak nogal scherp.
Zelf gaat mijn voorkeur uit naar rivieren zand, in iedere aquarium of bouwmarkt wel te verkrijgen.




Verder vind ik het belangrijk om goede schuil plaatsen voor mijn vissen te gebruiken.
Hiervoor gebruik ik grote stenen,kienhout,orlementjes en zelf gebruik ik pvc buisjes bij iedere bouwmarkt wel verkrijgbaar.
Deze pvc buisjes doe ik onder stenen, zodat ze er door heen kunnen zwemmen.
Wel breed genoeg natuurlijk, het staat zo slordig als u vis vast blijft zitten.
Als planten gebruik ik java varen,java mos en enkele crypto soorten.














Het geslachtsverschil :

Dit kunt alleen zien als u dieren volwassen zijn.
De vrouw is iets groter dan de man.
De vrouw is wat ronder dan de man.
Ik vind de vrouw altijd iets weg hebben, van een karper rond en stevig alleen niet zo groot.



Voedsel:
Zoals al meerdere keren vermeld doen ze het goed op alle over gebleven voedsel resten.
Maar wat echt hun voor keur naar uit gaat zijn levende rode of zwarte muggen larven.
Verder natuurlijk al het andere levende voer dat makkelijk te vangen van de bodem is.
Wat mij dieren ook heel erg waarderen zijn voedsel tabletten, waar erg veel spirulina in zit.
Deze heten in de handel algen tabletten of wafels let vooral op de hoeveelheid spirulina.
Zelf gebruik ik het liefst met 10% spirulina erin meer vind ik niet echt noodzakelijk.


Foto boven een groepje Corydoras aeneus.

Grootte van het aquarium:

Zelf vind ik dat je corydorassen in groepen moet houden van tenminste 7 dieren in een aquarium.
Waardoor je natuurlijk al gauw op een aquarium vanaf 60 cm komt.
De vissen zwemmen erg graag door u bak heen, op zoek naar voedsel dus hoe groter de bak hoe beter.

Verschillende kleurslagen:

Van oorsprong is in de natuur de kleur brons afkomstig of wel wild kleur genaamd.
Maar natuurlijk willen wij mensen ook weer andere kleur mutatie`s voort brengen.
Waaronder albino,goud kleurig en zwart.
Verder hebben wij mensen ook langvinnige vissen gecreërd wat ik zelf erg jammer vind van deze mooie vis.
Deze vissen zijn in mijn ogen zwakker en veel gevoeliger voor ziektes.
Maar helaas willen mensen altijd meer dan nodig is van de natuur.

Temperatuur Corydoras aeneus:
De beste temperatuur waar deze vis zich het best thuis voelt is tussen de 24 en 26 graden Celsius.
Maar iets er boven of iets er onder vinden ze ook wel goed erg moeilijk zijn ze er naar mij mening niet in.

Kweek:

Mij kweek dieren bestaan altijd uit meerdere mannen en wat minder vrouwen hierover is men het niet altijd eens.
Het liefst gebruik ik eigenlijk altijd oudere dieren, in iedere geval ouder dan 1 jaar die ik voor de kweek gebruik.
Verder gebruik ik enkel totaal vol groeide en
vitale dieren voor de kweek.
De manier die ik gebruik bij het kweken is de dieren op 26 graden enkele dagen te houden, en erg veel te voeren met verschillende levend of diepvries voer.
Vooral de wat vettere soorten voer, waaronder rode,zwarte muggen larven en tubifex.
Echt zoveel als de vissen op kunnen, dit geduurde een week a twee weken proberen vol te houden.
Men ziet de vrouwtjes steeds dikker worden tot ze bijna uit elkaar gaan spatten.
Dan haalt men vijftig procent van het water uit het aquarium, en dan doet u er echt koud water voor in de plaats dit moet de moezon voor stellen.
Hierdoor krijgen de vissen het idee van hè het is regen tijd en er is een over vloed van voedsel te vinden.
Meteen gaan de mannetjes achter de vrouwtjes aan zitten en dan gaan de vrouwtjes eieren af zetten.
De vrouwen houden de eieren vast met hun buikvinnen en plakken deze tegen de ruit aan.
Dan komt het mannetje en bevrucht de eieren die dan na ongeveer 3 a 4 dagen uit komen.
Ik zelf haal de oudere dieren eruit, zodat ze niet hun eigen eieren gaan op eten ik voeg dan wat metaleen blauw toe.
(in de dieren winkel verkrijgbaar bv SH 2000.)
Door middel van metaleen blauw beschimmelen en verzuren de eieren niet.
Ook zet ik in het aquarium veel lucht via een bruis steentje erin,zodat de eieren goed belucht worden en minder gauw gaan beschimmelen.
Ik zorg altijd dat er een klein laagje zand op de bodem ligt, dit om de slijm laag van de visjes niet te beschadigen.
Menig visje is beschadigt geraakt door enkel een glazen onder bodem hoe raar dit ook mag klinken.
Ik denk zelf dat het door een schimmeltje komt, die eventueel in de bak aanwezig is.
En door het kleine laagje zand geen kans heeft om zich tot ontwikkeling te brengen.



Mocht het nu niet op deze manier lukken is er nog een andere manier, dit doe ik als het echt niet wil lukken.
Men doet alles precies zoals ik hierboven vermeld heb, alleen haalt men iedere dag wat water uit de bak gedurende twee weken en dan vul ik het na die twee weken met ijskoud kraan water bij.
Meestal gaan ze dan toch over op eieren leggen.

Voedsel van de jongen vissen:

De eerste 24 uur na het uit komen leven de jongen van hun dooier zak.
Ga deze dieren a.u.b niet voeren de eerste 24 uur hierdoor kan alles mis lopen.
Dit vooral door verzuring van het water en verrotting denk ik.
Na die 24 uur begin ik met tropische infuus ( pantofel diertjes) ook hiervoor is er speciaal voer in de aquarium winkel te koop.
Na enkele dagen begin ik met artemia bij te voeren, men ziet de buikjes echt een beetje rood en rond hiervan worden dit door het eten van dit voer.
Verder geef ik wat kleine stukjes voeder tabletten of algen tabletten dit komt het visje tegoeden.
Ook kan men wat tropische vis voer geven, let er a.u.b wel op dat u niet teveel voert dit komt
het kweken zeker niet te goeden.
Dit komt door het verzuren en verrotten van het voedsel.
Verder is het erg belangrijk om iedere dag 20% procent van u water te verversen,dit doet u om u vissen gezond en snel op te kunnen laten groeien.



Hopelijk u een beter inzicht gegeven te hebben over het kweken van Corydoras aeneus

extra Literatuur gebruikt voor dit stukje vooral als aan vulling Claus Schaefer Meervallen.

Tip: Voor droogvoer kijk ook eens op Viviani fishfood.

En voor levendvoer neem eens contakt op met Ben.


Echt alles op het gebied van levend of diepgevroren aquariumvoer. Alles is supervers en tegen zeer redelijke prijzen. Interesse? Stuur even een mailtje naar benwannet@hotmail.com of bel 06-51521040







Gefotografeert en geschreven door:
Leo van der Meer.

1 opmerking:

Anoniem zei

De Corydoras aeneus zijn hele mooie vissen. Ik wil een paar in mijn aquarium zetten. Zou ik dan ook een bepaalde soort aquariumhout in mijn aquarium moeten plaatsen of zijn de plantjes voor deze vissen al meer dan genoeg?