woensdag, november 01, 2006

Xiphophorus pigmeaus

Xiphophorus pigmeaus.


Twee mannen en een vrouwtje Xiphophorus pigmeaus.

Enkele jaren geleden werd ik door het virus van xiphophorus gestoken of bedwelmd ik weet het niet precies meer!!!
In ieder geval ben ik mij van die dag af gaan interesseren in de groep Xiphophorus soorten.
De Nederlandse naam van Xiphophorus is zwaarddrager, die wij alle kennen van de dieren winkel of aquarium zaak.
Hier worden meestal Xiphophorus helleri `s of X.maculatus verkocht.
Voordat ik lid werd van Poecilia Nederland dacht ik eigenlijk dat de groep levendbarende uit niet zoveel soorten bestond.
Echter na vele jaren mij bezig gehouden te hebben met de levendbarende en vooral lid te zijn van Poecilia Nederland,hierdoor ben ik erachter gekomen dat er 100 tallen verschillende levendbarende soorten bestaan.



Een goud mannetje X.pigmeaus.

De ene nog mooier dan het andere soort, de ene met een grote staart de ander weer kleinere staart.
In grote lijnen bestaat de groep Xiphophorus uit twee groepen de zogeheten zwaarddragende en de niet zwaarddragende soorten.
In de volks mond noemt men de zwaarddraag loze vissen platty, de meest voorkomende uit deze groep zijn Xiphophorus variatus en X.maculatus.
Van de zwaarddragende soorten wordt het meest aangeboden Xiphophorus helleri en deze vissen worden in vele kleurslagen gekweekt en verkocht.


Vrouwtjes X.pigmeaus.

Via Poecilia Nederland ben ik aan verschillende zeer zeldzame zwaarddragers gekomen.
Deze vereniging probeert met hun vele leden de zeldzamere soorten in stand te houden en is eigenlijk een must als u houdt van dit soort vissen.
Eigenlijk moet u gewoon eens kijken naar onze zeer goede en mooie site http://www.poecilia.nl/ een echte aanrader is deze site, om informatie in te winnen over Levendbarende vissen.
Nu wil ik graag eens een stukje schrijven over de Xiphophorus pigmeaus.



Twee gele of gouden X.pigmeaus mannen.

Xiphophorus pigmeaus is een zwaarddrager uit de zwaarddragende groep van de groep zwaarddragers.
Er bestaan twee verschillende kleurslagen die in het wild voorkomen.
Zo bestaat hier een donkere en een gele variëteit van echt een schitterend mooi visje.
De verschillende kleurslagen hebben te maken met hun vanglokatie waar ze voor komen.
Dit is een zwaarddragertje waar de man ongeveer 3,5 cm groot van is, en het de lengte van het vrouwtje 4 cm bedraagt.


Twee mannetjes wie is het mooiste???

Het mannetje heeft een heel klein zwaardje die maar enkele millimeters lang is.
Toen ik de kleurslag van de foto hiernaast voor het eerst tegen kwam werd ik hier meteen verliefd op.
Dit is een mooi klein zwaarddragertje die in een aquarium bakje van 40 bij 20 bij 20 cm per koppeltje gehouden kan worden.


Een koppeltje X.pigmeaus.

Kortom hij heeft maar een zeer klein aquariumpje nodig en mits je weet hoe hij te kweken is valt het best mee.
Enkele jaren geleden had ik een koppeltje kunnen bemachtigen op een van onze veiling van de vereniging.
Voor 1,5 euro had ik enkele exemplaren te pakken en ging hier mee kweken.
Makkelijker gezegd dan gedaan eigenlijk bij dit visje moet je weten hoe het kweken hier van moet.
Verder is het van zeer groot belang dat je een op elkaar afgestemd koppeltje bezit.
Wat naar mijn eigen belevenissen het meest belangrijk is, is het voer wat uit veel variatie moet bestaan.


Twee mannen en een vrouw X.pigmeaus.

Een volgens mij nog veel belangrijker aspect is en erg vaak onder schat kweek niet te schoon.
Hiermee bedoel ik laat eigenlijk altijd wat vuil op de grond leggen, en maak niet u bakje iedere week helemaal schoon.
Dit deed ik altijd wel en als ik dan eens bij andere kwekers ging kijken waren de bakken altijd naar mijn mening smerig.
Het vreemde was dan wel dat zij meer kweekte, en altijd grote hoeveel heden jonge visjes rond hadden zwemmen.
Dus wat mening hier over is rommel niet teveel met de waterwaarde en de bioflora in u aquarium.
Elke week een klein beetje waterverversen is echt genoeg en geef u vissen ook niet teveel voer dat verkomt verzuring.

Geslachtverschil:

Mannetje van de gouden of gele variëteit zijn goud gekleurd.
Het vrouwtje is donker van kleur.
Het mannetje heeft een minuscuul klein zwaardje en dat heeft het vrouwtje niet.
Het vrouwtje is 4 cm en het mannetje iets kleiner.
Het vrouwtje is torpedo vormig rond het mannetje is gedrongen.
De jongen hebben dezelfde kleur als hun moeder en de mannetjes worden naar 4 maanden geel.

Voedsel:
Wat ik eerder in dit stukje probeerde aan te geven is een van de belangrijkste aspecten het voedsel.
Het voedsel moet echt uit vele verschillende soorten bestaan als u succes wilt hebben.


Een man en en vrouwtje te samen.

Droogvoer:

Hier is erg goed voedsel van te vinden in de handel.
Ik gebruik tegenwoordig erg veel vegetarische vlokken die ik aan meng met wat Spirulina vlokken.
Ook gebruik ik verschillende voedsel tabletten waar ook wat spirulina in voorkomt, hier groeien de jongen goed van.
Ook u volwassen vissen hebben hier baat mee, levendbarende bestaan groot deels uit vegetarische of bijna vegetarische vissen.
Dit heeft men onderzocht in het wild hier eten deze vissengroep vooral groenvoer en uit darm onderzoek is dit dan ook gebleken.


Twee mannen en een vrouw X.pigmeaus.

Natuurlijk eten ze ook wel wat levend voedsel en of diepvries voedsel die dan weer uit verschillende producten bestaan.
Zoals:
watervlooien.
Daphania
Rode.
Witte,Zwarte muggen larven verder geeft men ook vaak Artemia en ander kleine soortig voer.
Ik geef de aller- kleinste jonge visjes vaak azijn aaltjes en tropisch infuus een klein soort pantoffel diertje.
Er bestaat ook een soort pantoffeldiertje die in u bloemen vaas voorkomt.
Artemia is voor elke vis goed voedsel, hier zitten erg veel eiwitten in en hier groeien ze ook weer goed van.
Tegenwoordig is Artemia ook in droge vorm verkrijgbaar een echte aanrader vind ik dat.
Dit is veel gemakkelijker helaas wel wat duur maar men hoeft er maar heel weinig van te geven.



Kweek:

Als men zorgt dat u bak in de beste conditie verkeert en u zorgt voor het juiste voedsel is het kweken niet moeilijk.
Zorg wel dat u vissen niet te warm staan hier kunnen ze erg slecht tegen boven de 24 graden wordt het gauw erg moeilijk.
En helaas sterven dan de meeste vissen hierdoor.
Het beste is een koppeltje te houden in een klein aquariumpje en hier de jongen steeds bij weg te halen.
De ouders eten hun jongen eigenlijk niet op maar voor de zekerheid is dit toch beter om zeuit voorzorg weg te halen.
De nesten bestaan meestal uit een stuk of 10 a 14 jongen die dezelfde kleur hebben als hun moeder.



Wat een pracht dit geslacht.

Mits u u jongen goed voedsel verstrekt en nogmaals goed u waterwaarde in de gaten houdt worden ze in 4 maanden volwassen.
En daarna kunt uw u jongen weer weg geven of zelf weer een koppeltje hiervan over houden net wat u wilt natuurlijk.

Buiten kweken:

Het buiten kweken van dit soort is echt heel goed mogelijk.
Gebruik een grote cement kuip hiervoor.
Doe in deze kuip wat water en laat het besterven.
Op de bodem eventueel wat rivier zand en als planten wat u vind in de sloot.
Als voedsel 2 maal per week droogvoer voor de rest redden ze zich zelf wel.
Zorg dat u bakken iets in gegraven zijn en het liefst wat in de schaduw.
Doe iets onder de boven rand wat kleine gaatjes.
En leg over de bakken wat vliegengaas of iets doorlatende doek.
Dit om vuil tegen te gaan en het eventueel van het eruit springen van u vissen te verkomen.



Een groter mannetje X.pigmeaus.

Al bij al is het een heel leuk visje die binnen Poecilia te bemachten valt.
Heeft u interesse in Poecilia Nederland kijk dan eens naar de site van Poecilia.nl levendbarende vereniging.
Natuurlijk kunt u bij iedere winkel u voedsel kopen maar kijkt u ook eens op deze site hier kunt u erg veel verschillend voedsel vinden.
Voor voedsel kijk eens op de site van http://www.vivani-fishfood.nl/ en doe hun de groeten van van mij.
Dit helpt misschien en u heeft prima voedsel voor erg weinig geld thuis aan geleverd .


He`kom eens naar de baas!!!!!!

Gefotograveerd en geschreven door:

Leo van der Meer.

Voor al u diepvries voer of levend voer bel Ben.
0651521040
Voor zeer zachte prijzen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Leo,

Wat maak jij prachtige foto's !!!

Ik weet zelf hoe moeilijk het is om levende visjes scherp

Vast te leggen!!!

Ciska uit Zwolle