woensdag, november 01, 2006

Xiphorus alvarezi.

Xiphophorus alvarezi.





Synoniem : Xiphophorus helleri alvarezi Rosen 1960.

Nederlandse naam : Xiphophorus alvarezi.

Wie is het sterkste??
Beschrijvinfg : Rosen,D.E.(1960) Middle-American poeciliid
fisches of the genus Xiphophorus.Bull.Florida
State Mus.,biol.sci.,vol.5, no.4:pp57-242.

Verspreideng :Het hooglandbekken in Chiapas;Mexiko en
Huehuetenago;El quiche an Alta Verpaz:Guatemala.

Grootte :Mannen 6 cm en de vrouwen 7,5 cm.

Het verspreidings gebied van verschillende Xiphophorus soorten bestaat uit noordelijke en
of zuidelijke Xiphophorussen.
De Xiphophorus alvarezi is er een van de zuidelijke Xiphophorus soorten.
De Xiphophorus alvarezi komt voor in Rio Santo Domingo,chaipas in Mexico.
Er betaan twee soorten in deze groep de rode of gele vorm.

De naam Alvarezi is afkomstig van prof. Jose` Alvarez hier is de naam alvarezi van
afgeleid.


Verzorging en kweek:
Dit is een van de wat moeilijkere Xiphophorus soorten die
er te kweken zijn.
Bij mij duurde het ruim een jaar voor ik het een beetje in de gaten
begon te krijgen, en mondjes maat wat jongen hiervan heb
rondzwemmen.
Wat mij vooral is op gevallen dat je de groep beter niet te groot
moet laten zijn.
Mijn groep bestaat uit 4 vrouwen en 2 mannen.
Hiervan is een man zeer dominant
en jaagt de andere man Foto boven de gele vorm van Xiphophorus alvarezi.
steeds bij de vrouwen weg.



Op het moment dat hij zijn kans krijgt maakt het tweede mannetje
hiervan natuurlijk volop gebruik.
Ook zwemmen er wat jongen in het rond,in deze bak zwemmen ze
samen met de Surinamer guppen deze zijn guppen afkomstig van Fred Poeser.
Op de bodem zwemmen verschillende corydoras Aeneus de albino
vorm.


Foto hier naast:
De rode vorm van Xiphophorus alvarezi.

Om de algen op te ruimen zwemt er een Steurisoma areum (algeneter) rond.
Mijn aquarium is 100 cm bij 40 cm bij 40 cm.
Verder bevinden zich in mij aquarium verschillende kunstplanten.
Ook natuurlijk wel wat verschillende levende planten.

Planten en ik gaan niet altijd samen hier weet ik de reden niet van.

Verder gebruik ik een binnenfilter en een pomp met wat bruissteentjes vooral zomers aan te bevelen.

Op de grond heb ik rivieren zand bij iedere bouwmarkt te verkrijgen.
Deze Xiphophorus soort houdt zich meestal op de bodem of net halver
wegen mij aquarium zich op.
De temperatuur varieert tussen de 22 tot 24 graden hier voelen de xiphophoruusen zich het beste thuis.
Mijn dieren zijn afkomstig van Ludo Couvreur (lid van Poecilia Nederland) en zijn werkelijk prachtig van kleur en type.


Na mijn mening worden deze vissen zelden ouder dan 2 jaar maar dan hebben
ze meteen ook voor een paar nestjes gezorgd.
De jongen dieren zijn na ongeveer 5 a 6 maanden geslachts rijp.
Maar het duurt echter meer dan 1 jaar voor ze volwassen zijn.
De vrouw is hoog van bouw en de man is slanker en ranker van bouw.
Wat ik u wel wil vertellen dat ze behoorlijk hart kunnen zwemmen dit
maakt het fotograferen hiervan echt moeilijk.


onder de rode vorm.

Als de vissen zich lekker thuis voelen en goed worden verzorgt.
Dan gaat de man en de vrouw zeer snel over met het voortplanten van zijn soort.
Dit doet hij door sierlijk te dansen rondom het vrouwtje.
Hij zwemt dan naast het vrouwtje en ervoor en maakt zich zeer mooi
om het vrouwtje te versieren en over te gaan op het geslacht gemeenschap.
( Dit mooie schouwspel trekt mij erg aan in deze vis,vandaar mij passie voor
Xiphophorussen)
Hiervoor zwemt hij naast het vrouwtje en door middel van hun gonopodium
gaat hij over op het gemeenschap spel.
Na een week of 4 krijgt het vrouwtje in het beste geval tussen de 20 en 40 jongen.
Deze groeien dan weer in ongeveer 1 jaar uit tot schitterende soort genoten van
hun ouders.




Het voedsel :

Ik gebruik veel verschillende soorten voer voor deze schitterende Xiphophorussen.
Als droogvoer gebruik ik Spirulina vlokken vermengd met artemia vlokken en wat krachtvoer.
Hier meng ik dan wat gedroogde muggen larven door met in iedere vijver zaak verkrijgbare
gedroogde waterinsecten ook voeg ik extra wat mineralen en vitamines toe.
Dit hoeft natuurlijk niet maar hier heb ik zelf de beste resultaten mee bereikt.
Doordat ik de hele groep in een bak heb zitten geef ik de vissen Artemia naupelien.
Dit is vooral bedoeld voor de jongen vissen de ouders vinden het ook erg lekker natuurlijk.
Verder geef ik ze wat diepvries voer en soms verse rode,witte en zwarte muggen larven.
Als ik zomers de sloten af struin met mijn schepnetje geef ik ze mysers,rode watervlooien
en cyclops mits ik deze natuurlijk kan vangen.



Foto rechts een foto van een rode en een gewone man van X.alvarezi.



Literatuur :Swordtails and platties van dr.Herbert R.Axelrod en mr. Lothar Wischenath.
Lebendgebarende Zierfische vanArten der Welt.
En Poecilia special juli 2005 geschreven door Kees de Jong,Lars de Liefde,Jan de Moree,
Rob Slinger en Leo van der Meer.

Geschreven en gefotograveert door Leo van der Meer:

Twee strijdende mannetjes

Tip:
Voor al u droogvoer kijk eens op internet naar Viviani Fischfood echt super kwaliteits voer voor weinig geld.
En voor levend of diepvries voer bel Ben 0651521040

Geen opmerkingen: